Nieuwsbrief Juli 2017

Nieuwsbrief April 2017


Nieuwsbrief februari 2017


Nieuwsbrief december 2016

Kerst 2016 en op weg naar een nieuw jaar; 2017.

Even tijd om uit te rusten; tijd voor onze partners, gezinnen, familie en vrienden.
Tijd om plannen te maken? Wellicht!
Tijd voor bezinning? Zeker doen!
Tijd voor plezier? Ja maak, er wat van !
Tijd voor zorgen ? Ik hoop dat het kleine zorgen zijn!
Bij Kerst 2017 wil ik jullie een prachtig gedicht van Adri Visser mee geven bij de tekst van Psalm 56;10b…. Dat ik weet: dat God bij mij is,

Er waren dagen dat ik u zomaar vergat. Zoveel te doen, zoveel nog niet gedaan.
Maar toen ik vastliep, wankelde en viel kon ik toch verder gaan.
Want toen mijn hand een houvast zocht draaide Gij zorgzaam om en riep - KOM-


Er waren dagen dat ik riep, maar u niet vond sombere woordenvol bitter verwijt.
Toen ik verblind was en niet zag raakte ik toch de weg niet kwijt.
Want toen mijn hart een uitweg zocht keerde Gij naar mij om – KOM-

Er waren dagen dat ik U juichend bezong; zoveel te vieren, zoveel goeds voor mij en toe ik danste in de zon scheef elke hindernis opzij.
Want toen mijn voet danspassen zocht draaide Gij lachend om _ KOM-


Vanuit het stafbureau fijne Kerstdagen en een goed begin van het nieuwe jaar
Harrie Steenstra

Krystdiverdaasje 2016

We mochten op ons Kerst samenzijn ongeveer 120 collega’s en de leden van de Raad van Toezicht begroeten. Het was een gezellige en informele middag en een goede afsluiting van het jaar 2016. Maar liefst vijf collega’s waren genomineerd voor medewerker van het jaar. Helaas kan de keuze maar op één vallen. Dit jaar viel de eer te beurt aan Hennie de Vries – de Jager administratief ondersteuner op maar liefst 7 scholen van Noventa (ja we vinden dat de Wald-iik ook nog van Noventa is) . Hennie is dus mobiel, flexibel en op elke school vinden ze haar in één woord “ super “. De “beker” en de bloemen gingen dus naar Boelenslaan . Hennie gefeliciteerd! We zijn nu al nieuwsgierig wie er volgend jaar met de prijs der prijzen vandoor gaat! Iedereen mag collega’s nomineren! Je kunt dat melden bij je directeur. (oh ja medewerkers van het stafbureau en directeuren zijn uitgesloten van deze verkiezing). Een woord van dank gaat uit naar Mascha, Natasja en Lisa, die de hele organisatie ( en dat is best veel werk) op zich hadden genomen en naar de Wynroas waar we dit jaar te gast mochten zijn.

Mobiliteit

Het is iets waarvoor we op de Pabo al ‘gewaarschuwd’ werden. Na 8 jaar moet je wel een keer naar een andere school gaan. De achterliggende gedachte vond ik toen al wel de moeite waard: meenemen wat je waardevol vindt en je kennis en vaardigheden delen met je nieuwe team. Wanneer we dit doen, zouden scholen hier enorm van kunnen profiteren en steeds meer kwaliteit kunnen leveren. Zo was het volgens de PABO in Leeuwarden. Ik ben zelf iemand die altijd op zoek is naar uitdaging. Ik ben niet snel tevreden, het kan altijd beter, leuker, efficiënter... Daarom heb ik ook altijd gedacht dat mobiliteit iets zou zijn wat bij mij past.
Op CBS de Hoekstien heb ik in 7 jaar ontzettend veel geleerd. Ik ben daar gevormd als leerkracht, maar ook als mens. Ik ben mijn collega’s van die tijd enorm dankbaar voor wat we met elkaar gedaan en gedeeld hebben.
Op een gegeven moment in het vorige schooljaar heb ik toch de beslissing gemaakt om te mobiliseren. Het waren prachtige jaren op CBS de Hoekstien, maar mijn gevoel zei me steeds meer dat het werd tijd voor wat anders. Op het moment dat ik de beslissing maakte, kreeg ik hier nieuwe energie van. Ik had direct al zin om met een schone lei te beginnen. Ik kreeg inderdaad zin om mijn kennis en vaardigheden op een andere plek in te gaan zetten en te delen. Ik kreeg zin om nieuwe dingen te leren en mezelf als leerkracht en teamlid te verbeteren.
Tegelijkertijd kwam steeds meer het besef dat ik wel een hele grote beslissing had genomen. De consequentie zou zijn dat ik afstand zou moeten doen van de kinderen en hun ouders in Surhuisterveen, mijn vertrouwde werkplek en collega’s met wie ik bijna familie was geworden... Dat was echt wel even slikken. In mijn hart deed het pijn, maar in mijn hoofd wist ik dat ik er goed aan zou doen.
Nu ben ik inmiddels een paar maanden op CBS de Lichtbron. Ik ben warm onthaald door mijn nieuwe collega’s, kan bij iedereen terecht. Het team voelde vrijwel meteen als vertrouwd. Aan de kinderen moest ik wel even wennen. Je kunt toch verschil merken, zo in een ander dorp. We hebben het inmiddels heel gezellig in de klas. In de eerste week stonden de methodes mij tegen. Werkelijk alle methodes zijn anders op CBS de Lichtbron. Ik vond het allemaal maar bewerkelijk en onlogisch. Kon mijn draai niet meteen vinden. Dit daagde me ook uit om er op verschillende manieren tegenaan te kijken en manieren te zoeken om ermee om te gaan. Maar na een paar dagen begon ik de voordelen ervan te zien. Ik profiteer nu van mijn bagage en combineer dit met, voor mij, nieuwe methodes en manier van lesgeven. Uiteraard zijn er ook dingen die ik mis, die ik graag anders zou zien. Aan de ene kant wil ik niet gelijk degene zijn die alles wil veranderen. Aan de andere kant worden veel van mijn ideeën (of die van CBS de Hoekstien) positief ontvangen. Dit schept vertrouwen.
Hoewel ik de fijne tijd op CBS de Hoekstien nooit zal vergeten, ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ik sta weer op scherp, ben weer vol energie, leer iedere dag en heb het gevoel dat ik iets kan bijdragen aan mijn nieuwe school. Kortom: een weg met behoorlijke hindernissen kan je leiden tot een mooi tussenstation! (Ik kan dus niet beloven dat ik de rest van mijn leven op CBS de Lichtbron blijf )
Petra Dijck-Postma

Oproep invallers

Met veel kunst en vliegwerk en met heel veel inzet hebben we de afgelopen maanden “het invallen” kunnen regelen. Maar in een enkele geval is een groep naar huis gestuurd en in een aantal gevallen is de groep verdeeld over de andere groepen. Soms hebben directeuren en IB-ers in gevallen en regelmatig hebben we ook een beroep mogen doen op onderwijsassistenten die de zorg voor een groep op zich hebben genomen. Veel bewondering voor de inzet van ons allen om dit voor elkaar “te boksen”. Natuurlijk zijn in deze ook wel wat bezorgd voor de toekomst als he tekort aan invallers alleen maar zal toenemen en de WWZ ons ook ernstig beperkt. Verder als herhaling nog dit : Als jij ons in contact brengt met een bekwame invaller, die ook echt enige tijd beschikbaar voor Noventa dan ontvang jij van Noventa een VVV- bon van 50 euro. Dus ……… ga opzoek !

Cursus Vertrouwenspersoon

Op 16 november hebben 13 collega’s hun eerste cursusdag voor de cursus interne vertrouwenspersoon (voor kinderen) mogen volgen. In februari 2017 hebben ze de tweede cursusdag en dan hebben alle scholen van Noventa een opgeleide interne vertrouwenspersoon.

Werkervaringsplaats

Hallo iedereen, Ik wil me graag even voorstellen. Mijn naam is Trijntje van der Boor en ik ben 31 jaar. Ik heb in Amsterdam de studie Orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit gevolgd. Na 10 jaar in Amsterdam te hebben gewoond wilde ik graag terug naar het mooie Friesland, vandaar deze werkervaringplek. Naast mijn werk hou ik erg veel van dieren. Mijn beste vriendin is mijn hond Soof. Ik ben creatief en vind ik het leuk om dingen te maken. Daarnaast kook ik graag voor familie en vrienden. Ik ben blij met deze werk-ervaringplek en hoop op een plezierige tijd met elkaar.

Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment

Van John Hattie hebben we kunnen lezen/leren dat goede krachtige feedback van grote invloed is op de leerprestaties van onze leerlingen en één van de meest belangrijkste leertechnieken is die er toe doet. Maar hoe doe je dat nu als leerkracht; wat is goed feedback. In dit boek van Shirley Clarke kun je hier over lezen en het leuke er is veel filmmateriaal bij. Je kunt het dus ook zien. Een geweldig boek; een bouwsteen voor je vakmanschap/vakvrouwschap en een must voor iedere school. Een boek met een moeilijke en niet zo aansprekende titel maar ook een boek met veel kwaliteit. De leerlingen worden er “beter” van !!!!! En oh ja het aanbod blijft nog steeds gelden. Jij schrijft voor nieuwsbrief een kort artikel over een “aan te raden boek “. Noventa beloont je inspanning met een boekenbon !!!! Lezen is leren- leren is lezen !!! ( en meer)

Verhoging ABP premie

Het ABP heeft een premieverhoging aangekondigd zowel voor het werknemersdeel als het werkgeversdeel. Waarschijnlijk gaat dit in april 2017 geëffectueerd worden maar wellicht ook met terug werkende kracht tot 1 januari 2017. Dat betekent dat onze netto lonen zullen dalen en de loonkosten voor Noventa wat zullen toenemen. Bedragen zijn nog niet bekend. Zo gauw wij meer weten laten we dat jullie weten. Inmiddels is de eerste ( halve) belofte van het kabinet gekomen dat de teruggang in loon gecompenseerd gaat worden. Echter politici hebben ons wel eens wat vaker beloofd …….. en per wanneer de compensatie dan komt is al helemaal niet bekend. Kortom houd rekening met een negatiever bruto –netto traject straks in het nieuwe jaar.

“Directeuren wisselingen “

Mocht je het gemist hebben op de nieuwssite van Office 365 van Noventa dat hier nog even de volgende nieuwsfeitjes.
Op 1 januari 2017 start Judith Boerema als directeur op De Tarissing in Drogeham. Ze gaat 3 dagen in de week aan de slag als directeur en 1 dag als coach. ( daarnaast studeert ze nog 1 dag per week) Een groot woord van dank gaat uit naar Ymte Osinga die vanaf augustus interim-directeur is geweest. Met veel vakmanschap, liefde voor de kinderen en de school heeft hij met geweldig veel inzet “op de school gepast” en dat heeft hij met grote klasse gedaan. Oh ja en met veel meer uren dan ……….. Vanaf februari 2016 heeft Ymte nu twee intensieve klussen gedaan voor ons gedaan en dat na zijn officiële pensionering. Ymte we nemen geen echt afscheid. Het is meer een tot de volgende “klus”.
Per 1 april 2017 gaat ook Riemer Renkema directeur van de Reinbôge gebruik maken van een pensioenregeling. Tot de zomervakantie 2017 zal Rieks Mulder de huidige interim directeur zijn “klus” op De Reinbôge voortzetten.
Voor het nieuwe schooljaar ( en natuurlijk de volgende jaren) gaan we op zoek naar een nieuwe directeur. De benoemingsadviescommissie zal in januari haar werkzaamheden starten.
Per 1 mei 2017 gaat Cor van Toorn ( directeur van de Twa-ikker en daarvoor ook een aantal jaren directeur van De Merlettes en De Bernebrêge ) met pensioen. Het duurt nog even maar we zijn inmiddels gestart met de werkzaamheden voor zijn opvolging. Waarschijnlijk wordt het een interne procedure.



Nieuwsbrief oktober 2016

Onze JUF
Zij is in elke cel bewogen
En kijkt met liefde door haar bril
De rust straalt zachtjes uit haar ogen
En dan wordt het vanzelf stil
Zij deelt haar woorden en haar lach
Met jouw plezier en smart
Elk kind heeft wel een eigen plekje
Ergens in haar hart
Al je sores kun je achterlaten
Alles ruikt weer heerlijk fris
Als zij mooi en zacht gaar praten
als zij er vandaag weer is
Dan is je dag vanzelf weer goed
Zij heeft pedagogisch bloed!
Gedicht van: Arie de Bruin

Snappet “Revolutie “ binnen Noventa.

Na de zomervakantie zijn 6 scholen gestart met het werken met de programma’s en devices van Snappet. Sommige scholen met 2 groepen, sommige scholen al met meer groepen. Met recht kunnen we het wel een kleine revolutie noemen. Tot nu toe zijn de ervaringen positief. Kinderen zijn enthousiast (ik hoor ze dat mij vertellen tijdens de schoolbezoeken). Ouders horen die enthousiaste verhalen en reageren daar weer enthousiast op Snappet (en dan natuurlijk de 3.0 versie) is een prachtig middel om ons onderwijsprogramma “modern” aan te bieden en het biedt diverse voordelen in de vorm van directe feedback, het volgen van de ontwikkeling van de leerling is een stuk eenvoudiger, het dashboard van Snappet biedt heel veel directe informatie en bewaking van het leerproces en eigenlijk helpt Snappet je voor een groot deel bij het maken van groepsplannen.Het werken met Snappet vraagt natuurlijk een leerproces en gewenning en dat vraagt echt wel wat van je als leerkracht, maar het geeft ook heel wat terug en het heeft straks een positieve bijdrage in het verlagen van de werkdruk.

Competentie-thermometer.

DE GMR heeft ingestemd met de het beleidsdocument “Competentieontwikkeling en gesprekkencyclus.” In november 2016 gaan we op basis van dit beleidsdocument aan de slag conform de afspraken in het bestuursakkoord. Na de herfstvakantie ontvangt ieder personeelslid dit document met het verzoek om dit goed te lezen. De directeuren gaan de klassenbezoeken straks uitvoeren met het competentie-instrument als leidraad. We streven naar kwalitatief hoogstaand onderwijs en wat we daarin graag willen zien kun je in het instrument (het beleidsdocument ) lezen. Dus lezen dat document; een goede voorbereiding is het halve werk.

Nieuw lid Raad van Toezicht

Op 1 oktober heeft Wichard Faber uit Gerkesklooster zitting genomen in de Raad van Toezicht van Noventa Onderwijs. Wichard is voorgedragen door de GMR van Noventa. Het aantal leden van de Raad van Toezicht komt daarmee op 6 leden.

Invalproblematiek

Het regelen van invallers vraagt ons ( en elke onderwijsorganisatie) in Nederland steeds meer energie en leert ons ook dat het probleem steeds knellender wordt. Het algehele gebrek aan invallers en daarbij de invoering van de Wet Werk en Zekerheid zijn beide debet aan die problematiek. Op dit moment hebben we bij Noventa 1 x een groep naar huis “gestuurd” en hebben we paar keer groepen samengevoegd/ kinderen verdeeld over de groepen. Bij beide oplossingen voelen we ons zeer ongelukkig en eigen vinden het ook geen oplossing. We kijken met zorg naar een mogelijke griepgolf, want hoe we het dan moeten oplossen weten we op dit moment echt nog niet. In het kader van preventief en proactief handelen hebben we inmiddels een pool opgezet met maar liefst 12 collega’s, die op basis van min-max contracten ( van 8 of meer uren) inzetbaar zijn op onze scholen. Deze collega’s hebben we deels ook in gezet op langdurige ziekteverloven, zwangerschapsverloven en dergelijke. Met die 12 collega’s “redden” we het eigenlijk niet, maar het is ook niet verantwoord om nog meer contracten aan te gaan, want we krijgen wel verplichtingen aan deze collega’s. Dat betekent concreet dat wanneer we geen invalwerk hebben voor deze 12 collega’s we ze wel moeten betalen op basis van hun min-maxconract. In onze regio met leerling krimp vraagt dat zorgvuldige afwegingen.

Leerling krimp

De resultaten van de leerling telling van 1 oktober 2016 laat zien dat Noventa ongeveer een leerling krimp heeft van ongeveer 60 leerlingen. Een aanzienlijk aantal wat direct te verbinden is aan de demografische krimp in onze regio. Het betekent dat we richting het nieuwe schooljaar onze formatie moeten aanpassen ( lees verminderen). We verwachten de krimp van de formatie op te kunnen lossen met het natuurlijk verloop en krimp in onze flexibele schil ( ook al is dat ook niet leuk). Het betekent ook dat we gebruik zullen maken van mobiliteit, want we hebben scholen die flink dalen in hun leerlingaantal en scholen die zelfs nog een beetje groeien of stabiel blijven.

Klaar voor de 21e eeuw ??????

Naast de “spreekwoordelijke” taart op de dag van de leerkracht dit jaar voor elke leerkracht ( ib-er en directeur) een extra “presentje” in de vorm van de beknopte uitgave van “Klaar voor de 21e eeuw “. We worden overspoeld met meningen van commissies, deskundigen, belangengroepen over de ontwikkeling van ons onderwijs richting 21e eeuw vaardigheden. Wat moeten onze leerlingen kennen en kunnen in de toekomst, want wij moeten en willen onze leerlingen voorbereiden op die toekomst en ja ten dele zal die toekomst andere vaardigheden en kennis vragen. Dit leesbare boekje geeft beknopt maar zeer duidelijk een beeld van en inhoud aan die 21e eeuw vaardigheden en is daarmee een bron voor de modernisering van het onderwijs. We hopen dat het boekje jullie ondersteunt in je persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van het onderwijs op onze scholen

Een paar weetjes !!!!

Onbetaald verlof Is onbetaald verlof echt onbetaald verlof? Niet helemaal, omdat de pensioenpremie wel betaald moet worden. Het voordeel is dan wel weer, dat je over deze periode pensioen blijft opbouwen.

 Werkkostenregeling Kan ik gebruik maken van de werkkostenregeling? Personeelsleden, die bij ons een regulier dienstverband hebben, kunnen daar gebruik van maken. Dat geldt voor het kopen van een fiets, de vakbondscontributie en b.v. hulpmiddelen. Maar voor personeelsleden, die niet zeker weten, of ze volgend jaar nog bij ons werkzaam zijn, kan het ten koste gaan van pensioen of uitkering.


Nieuwsbrief Mei 2016

Met de meivakantie voor de deur een nieuwe uitgave van onze nieuwsbrief. Voorjaar/lente, maar het weer werkt nog niet erg mee. De temperaturen blijven laag en de jas is nog hard nodig. We hopen dat het wat verbeterd voor de mei vakantie. Het schrijven van de nieuwsbrief ( soms het verzamelen van stukjes) doet mij altijd even vooruit kijken (meivakantie; oei, oei het schooljaar zit er weer bijna op en wat moeten we nog veel doen) en achterom kijken. Bij dat achterom kijken, denk ik even terug aan onze “Omdenkdag” op 13 april j.l. Een mooie dag, veel geleerd, veel gelachen! In mijn kast staat het boekje “Omdenken is stom“. Een boekje met prachtige uitspraken van kinderen, die je echt aan het omdenken zetten.
Eentje wil ik jullie niet onthouden, omdat hij geweldig is : Is je potlood doormidden gebroken ? Dat is toch mooi. Heb je er twee ! Frederique (6)
Een fijne meivakantie! Harrie Steenstra

Nieuwe directeur op De Wynroas en start procedure voor nieuwe directeur Merlettes

De benoemingsadviescommissie van De Wynroas heeft na een externe procedure geen geschikte kandidaat kunnen vinden voor het directeurschap op De Wynroas. Het vinden van directeuren voor basisscholen is een landelijke probleem. Na uitgebreid intern overleg en gesprekken met Jacob Raap en de MR/SR van zowel De Wynroas als De Bernebrêge heeft de commissie besloten om aan Jacob Raap te vragen om het directeurschap van zowel De Bernebrêge en De Wynroas op zich te nemen. Dit betekent dat Jacob Raap met ingang van 1 augustus dus meerscholen directeur wordt van de beide scholen. Jacob krijgt op de beide scholen ondersteuning van een locatiedirecteur. De procedures hiervoor lopen op dit moment. Met ingang van 1 augustus 2016 neemt Cor van Toorn deeltijdpensioen op en gaat hij dus minder werken. Dit betekent dat hij dan ook afscheid neemt van zijn directeursfunctie op De Merlettes en alleen doorgaat als directeur van de samenwerkingsschool in Stynsgea. Dit betekent dat wij voor de Merlettes op zoek gaan naar een nieuwe directeur. De vierde procedure voor directeur in dit schooljaar!!!!! We hopen op 7 mei de advertentie te plaatsen.

(G)Een) Cao en Invoering Wet Werk en Zekerheid (WWZ)

Dinsdagnacht 26 april om 3 uur kwam het bericht via de mail binnen dat er onderhandelaarsakkoord was voor een nieuwe cao. ( ik sliep, maak je geen zorgen) Dat akkoord wordt nu voorgelegd aan de achterbannen van de vakbonden en de PO-raad. Het persbericht heb je misschien al gelezen. Verderop in deze nieuwsbrief nemen we dat nog op. We gaan bestuderen hoe we met name de invalproblematiek kunnen gaan oplossen. Hoewel het een zeer ingewikkelde regelgeving lijkt te worden ( op koningsdag de tekst drie keer gelezen) zijn er wel mogelijkheden om invalwerk te organiseren. Wel duidelijk is dat het een forse administratieve last met zich gaat meebrengen en daar zaten we ook niet op te wachten. Maar oké de ergste last van de ketenbepaling van de WWZ lijkt deels opgelost. We informeren jullie nader als er meer duidelijkheid is.

Scholing directeuren Competentie-thermometer afgerond

In maart en april hebben de directeuren en het stafbureau de scholing voor de invoering van de Competentie-thermometer afgerond. Alle directeuren gaan de komende periode proef draaien. In de loop van 2016 gaan we middels een aantal bijeenkomsten alle medewerkers voorlichting geven over de competentie-thermometer. Inmiddels is bekend geworden dat ook onze collega’s van PCBO Tytsjerksteradiel met de competentiethermometer gaan werken.

Kleuteruniversiteit

is van juf Sanne van jufsanne.com

Sinds afgelopen jaar zijn wij op de Oanrin aan de slag gegaan met projecten van Kleuteruniversiteit met als resultaat: betrokken leerlingen, enthousiaste juffen en complimenten van ouders. De thema’s staan dicht bij de belevingswereld van de kinderen. Als leerkracht word je geïnspireerd door de projecten en je kunt met eigen ideeën het project verder uitbreiden. De projecten die via Kleuteruniversiteit worden verkocht zijn gemaakt door leerkrachten die zelf ook voor de klas staan in samenwerking met de schrijvers/uitgevers van de prentenboeken waar het project aan is gekoppeld. De makers zijn vrijwel allemaal bekende juffen en meesters; juf Sanne (eigenaresse), juf Bianca, meester Sander en anderen. Het grote voordeel hiervan is dat je de projecten kunt printen, hier en daar wat knippen en lamineren en je kunt beginnen! Het is makkelijk in te voeren als project tussendoor of misschien wel als alternatief voor een methode. Wat wij als collega’s ook heel fijn vinden: niet de standaard thema’s die je in de methodes vindt. Maar ook heel actuele thema’s met daarbij de favoriete boeken van de leerkrachten en kinderen. Op www.kleuteruniversiteit.nl kun je alle thema’s en projecten vinden.
Esmiralda Poelman

Helpdesk

Het je een vraag over ICT dan wordt je als ICT-er snel aan je jasje getrokken, help! Maar hoe ging het vroeger bij snelle veranderingen? Een leuk filmpje over de helpdesk in de Middeleeuwen.

Nieuwe fiscale regels als uw werknemer met pensioen wil

Bij ABP kan uw werknemer vanaf zijn 60ste met pensioen. Wilt uw werknemer tussen 60 jaar en vijf jaar vóór uw AOW-leeftijd met pensioen gaan? Let dan even op, er gelden namelijk vanaf 1 juli nieuwe regels van de Belastingdienst.

Voor wie geldt dit?

De nieuwe regels gelden voor iedereen die eerder dan vijf jaar dan de AOW-leeftijd gedeeltelijk of geheel met pensioen gaat. De regels gelden niet voor militairen.

Wat verandert er?

Vanaf 1 juli 2016 moet uw werknemer voor dat deel dat hij pensioen aanvraagt, minimaal een gelijk deel aan brutoloon inleveren. Als hij volledig met pensioen gaat, betekent dit dat hij ook stopt met werken en geen arbeidsinkomen meer ontvangt. Als hij gedeeltelijk met pensioen gaat, moet hij ook voor dat deel minder arbeidsinkomen ontvangen.

Wat betekent dit voor u als werkgever?

In gesprekken met werknemers over ingang van het pensioen meer dan vijf jaar vóór de AOW-leeftijd, moet u rekening houden met het gewijzigde beleid van de Belastingdienst. Het is belangrijk dat u op de hoogte bent van deze regels en dat u werknemers hierop kunt wijzen. Let daarnaast op wanneer u een vervroegde uittredingsregeling treft met een werknemer waarbij het ontslagmoment meer dan vijf jaar is vóór AOW-leeftijd.

Wat moet uw werknemer doen?

Als uw werknemer pensioen aanvraagt, ontvangt hij vanaf 1 juli een zogenoemde intentieverklaring. Daarin geeft hij aan dat hij voor het deel waarvoor hij pensioen aanvraagt, minimaal een gelijk deel van zijn brutoloon inlevert. Én dat hij niet van plan is om die uren in toekomst weer te gaan werken. Dit verklaart hij in een zogenoemde intentieverklaring. Deze intentieverklaring is opgenomen in het aanvraagformulier.

Pensioenaanvraag voor 1 juli 2016

Heeft uw werknemer al pensioen aangevraagd, of is hij van plan om dit te doen vóór 1 juli? En ligt het pensioen ingangsmoment meer dan vijf jaar vóór zijn AOW-leeftijd? Dan ontvangt uw werknemer van ons bericht over de nieuwe regels en een intentieverklaring.

Lerarenbeurs 2016

De aanvraagperiode voor de lerarenbeurs loopt van 1 april tot en met 30 juni. De beurs wordt toegekend per onderwijssector en op volgorde van binnenkomst. Je kunt een lerarenbeurs ook aanvragen als je al met de opleiding bent begonnen. Sinds 2015 krijgen leraren meer studietijd voor een master. Het gaat om een verhoging van het aantal studieverlofuren van 4 naar maximaal 8 uur per week in het primair onderwijs. Ook kunnen leraren die eerder gebruik gemaakt hebben van de Lerarenbeurs voor een bacheloropleiding opnieuw een beurs aanvragen voor een masteropleiding. De beurs is ook beschikbaar voor intern begeleiders, zorgcoördinatoren en remedial teachers.

Informatie:

http://www.schoolaanzet.nl/nieuws/nieuws-details/aanvraagronde-lerarenbeurs-2016

Aanvraag:

https://www.duo.nl/particulier/leraar/de-lerarenbeurs/aanvragen-lerarenbeurs.jsp
 

Nieuwe bedrijfsarts

Met ingang van 15 april j.l. heeft Arjan Ras onze arbodienst Zorg voor de Zaak verlaten. Arjan wordt opgevolgd door Fred Lutterop, die dus onze nieuwe bedrijfsarts wordt.

Directeuren ronden scholingstraject af

De directeuren van Noventa ( en enkele deelnemers van de kweekvijver directeuren) hebben vrijdag 15 april hun nascholingstraject “Persoonlijk leiderschap“ afgerond. De leergang Persoonlijk Leiderschap is verzorgd door CBE Academica uit Amsterdam een consultant en organisatiebureau wat gespecialiseerd is in scholing en training van directeuren en bestuurders in het onderwijs. De training is als zeer zinvol ervaren en “levert de directeuren punten op “ voor hun registratie als directeur primair onderwijs. Op de 15 e hebben alle deelnemers met een persoonlijke presentatie de leergang afgesloten.

Leegstand en nieuwe plannen

Op diverse scholen hebben we te maken met leerling-krimp en dat leidt tot leegstand. Nu is extra ruimte (als is het maar voor opslag) in een school altijd fijn, maar vaak is het niet effectief. In het kader van die leegstand zijn we op dit moment bezig met het ontwikkelen van een tweetal voorzieningen in de school De Lichtbron. Allereerst willen we in één lokaal een vergader c.q. lesruimte realiseren. De vergaderruimte in het stafkantoor is klein en niet echt geschikt en zeker niet als je een hele dag een studiedag hebt. Vaak wijken we dan ook uit naar een andere ruimte. Dat willen we dus nu in eigen beheer doen in de leegstand van de Lichtbron, want een accommodatie huren kost altijd extra geld. Naast een vergaderruimte / leslokaliteit doen we ook onderzoek (haalbaarheid) naar het inrichten van een techniek en ICT lokaal (een zogenaamd community learning centrum – CLC). Een lokaal met veel moderne onderwijs leermiddelen op het gebied van ICT en techniek. De gedachte daarbij is dat klassen van Noventa scholen in dit lokaal lessen kunnen krijgen, waarbij ze dan volop gebruik kunnen maken van deze moderne materialen. Op dit moment zijn we volop bezig met het zoeken naar sponsoren.
Wil je mee denken ? Neem contact op met Henk Visser hij is onze projectleider in de beide projecten.

SWS Stynsgea verder in 1 gebouw

Met ingang van half april hebben we besloten om in Augustinusga verder te gaan in 1 gebouw ( het voormalige gebouw van de Saad). Het werken op twee locaties (hoewel dichtbij elkaar) beviel dermate slecht dat we er voor gekozen hebben om toch in één gebouw te gaan. Het is wat inschikken maar samen onder één dak voelt beter en werkt ook beter!
 Oh ja zoek je verhuizers? De collega’s van SWS Stynsgea zijn inmiddels zeer ervaren!

Gezamenlijk persbericht onderhandelaarsakkoord

Werkgeversorganisatie PO-Raad enerzijds en vakorganisaties AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs, onderdeel van CNV Connectief, FvOv en AVS anderzijds hebben vandaag een onderhandelaarsakkoord voor een nieuwe cao voor het primair onderwijs afgesloten. De partijen zijn tot een akkoord gekomen, waarbij de kwaliteit en continuïteit van het primair onderwijs zo goed mogelijk gegarandeerd wordt. Het onderhandelaarsakkoord bevat drie belangrijke onderdelen: uitvoering geven aan het Loonruimteakkoord, de Wet werk en zekerheid en het Sociaal akkoord. De hoofdpunten van het akkoord zijn:Met ingang van 1 juli 2016 worden de salarissen structureel met 3.8% verhoogd.
- Voor de periode van 1 januari tot en met juni 2016 ontvangen werknemers een eenmalige uitkering die correspondeert met een loonsverhoging van 3,8% vanaf 1 januari 2016. Dit geldt tevens voor werknemers die in die periode uit dienst zijn getreden.
- Op 1 april 2017 krijgen de werknemers een eenmalige uitkering (naar rato) van 500 euro;
- Voor het bijzonder onderwijs geldt: Elk schoolbestuur maakt vervangingsbeleid en stemt dit af met de P(G)MR; Om vervanging van onderwijstaken mogelijk te ouden, zijn er onder voorwaarden twee nieuwe contractvormen mogelijk: min/max-contracten en bindingscontracten; Daarnaast is bepaald dat binnen een periode van 3 jaar maximaal 6 tijdelijke contracten overeengekomen kunnen worden zonder dat een vast contract ontstaat.
- Openbare schoolbesturen worden niet bij cao gebonden aan de regels van de Wwz. Voor hen geldt het ambtenarenrecht. Wel kunnen ze gedurende de looptijd van de cao eenmalig kiezen voor een vervangingsbeleid zoals gaat gelden voor het bijzonder onderwijs.
- De Werkloosheidsregeling onderwijspersoneel primair onderwijs (WOPO) wordt voor het bijzonder onderwijs herzien. Voor het openbaar onderwijs wordt de regeling op punten aangepast.

Nieuwe ronde solliciteren naar LB functie

Deze week vind je in je mailbox de oproep (de advertentie) die je de mogelijkheid biedt om te solliciteren naar een LB-functie. Conform onze afspraken met de GMR doen we dat jaarlijks. Noventa biedt kansen ! pak die kans !

 

Nieuwsbrief December 2015

“De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld “ Ludwig Wittgenstein (1889-1951)
Taal, onze taal, jouw taal, mijn taal, rekentaal, tijd voor taal, lichaamstaal, de liefde voor taal. Dagelijks gebruiken we in ons werk heel veel taal; bewust en onbewust. Soms zeggen we dingen die een ander niet hoort; soms leest iemand anders iets af wat we zo niet bedoelen. Taal is zo complex, maar ook zo mooi. Al enige tijd lezen en horen we in de belangrijke boodschap dat wij onze kinderen “21e century skills “ moeten onderwijzen. Bij velen zal dat vooral een gevoel oproepen van werken met computers, sociaal media gebruiken, netwerken en samen werken. Wellicht terecht. Echter onder aanvoering van hoogleraar Paul Schnabel kwam onlangs een rapport uit dat de belangrijkste voorbereiding op de 21e eeuw voor onze kinderen vooral taal( begrijpen) is. Kennis en kunde van taal is de belangrijkste succesfactor voor leren en omgang met alle zaken in het informatie tijdperk. De uitdaging ligt dus vooral in zeer goed onderwijs in de basisvakken ( taal, begrijpend lezen en rekenen) en daar denk je wellicht niet als eerste aan bij die “21e century skills “ . 2015 is bijna “verleden tijd” en 2016 komt. Even een korte periode van rust en wellicht even bezinnen.
Uit het boekje “Je glimlach is een brug “ komt dit mooie gedicht : Wees bij ons
God van mensen, toen u met ons begon zei u niet :
“Jij hoort er wel bij en jij niet !”
U maakte ons en zette ons op onze voeten.
Niet om van elkaar weg te lopen maar om samen te zijn en in vrede naast elkaar te leven.
U gaf ons licht in de ogen niet om het elkaar te misgunnen , maar om “om te zien” naar elkaar.
U gaf ons twee handen niet om elkaar weg te duwen, maar om de handen in elkaar te slaan en aan vrede te bouwen.
Hoe moeilijk dat soms ook is. Help ons te kiezen het goede te doen en wees bij ons op de weg die we gaan.
Geef ons uw vrede
Namens allen vanuit het stafkantoor gezegende kerstdagen, alvast een voorspoedig 2016 en een fijne vakantie
Harrie Steenstra

Nieuwe directeuren op De Lichtbron en op De Claercamp

Wellicht oud nieuws maar dan maar even voor wie het gemist hebben. Op 1 maart start Dictus Hoogsteen als nieuwe directeur op de Lichtbron in Buitenpost en nemen we afscheid van de interim directeur Linda Waanders. Ook op de Claercamp is een nieuwe directeur benoemd : Miranda Renkema. Beiden ook op deze plaats van harte gefeliciteerd. Veel succes met jullie nieuwe uitdaging. De benoeming van Dictus heeft tot gevolg dat we op zoek moeten naar een nieuwe directeur voor de Oanrin in Twijzel. Ook zullen we in verband met het pré pensioen van Jan Reinsma per 1 maart 2016 op zoek gaan naar een nieuwe directeur voor De Wynroas. Voor deze vacature hebben we eind november reeds geadverteerd. Kortom : vele uitdagingen in het nieuwe jaar !!!

Invoering Wet Werk en Zekerheid.

Nog steeds houdt met name de “de ketenbepaling” in de wet Werk en Zekerheid de gemoederen in het bijzonder onderwijs erg bezig. Nog even in de herinnering : Met ingang van 1 juli 2016 gaat zeer waarschijnlijk de ketenbepaling in. Dit betekent dat een invaller die voor de derde keer een contract krijgt aangeboden een vast dienstverband krijgt. Onderwijsorganisatie voor Primair Onderwijs doen een groot beroep op invalkrachten voor kort durend ziekteverlof of ander verlof van de medewerkers. Al die invallers een vast contract aanbieden is onmogelijk. Of te wel het regelen van inval zal straks een nog grotere opdracht worden. ( en dat ook voor nascholing, duurzame inzetbaarheid en dergelijke verlofsituaties). CBOF Friesland heeft aan de opleidingsinstituten gevraagd om de scholing na schooltijden aan te bieden. Eigenlijk een volstrekt onwenselijke situatie. Op dit moment wordt nog druk uitgevoerd op de politiek om een uitzondering op de wet mogelijk te maken voor invallers in het onderwijs.

Krystferdivedaasje

Nieuwsbrief Oktober 2015

Herfst

Het was de afgelopen dagen geen straf om ‘s morgens van Vledderveen naar Buitenpost te rijden. Prachtig weer en mooie landschappen met optrekkende mist. In de V.S. noemen ze deze periode vaak de Indian Summer en ik weet ook hoe mooi die kan zijn. De dagen korten , de houtkachel kan weer aan en persoonlijk heb ik weer wat meer tijd om te lezen en me daardoor te laten inspireren. De herfstvakantie komt er weer bijna aan en de eerste periode van het schooljaar 2015/2016 zit er dan al weer “op “. In deze nieuwsbrief de wetenswaardigheden en nieuwtjes van de afgelopen en komende periode. Geniet van de Herfst en zeker ook van de komende vakantie. Harrie Steenstra

Fusie tussen OBS De Maskelyn en CBS De Saad.

Na een jaar hard werken en veel steun van ouders zijn per 1 augustus De Maskelyn en De Saad samen gegaan. 127 leerlingen bezoeken nu SWS Stynsgea. Een prima verlopen proces en snel onder het motto : waar een wil is, is een weg. We zijn blij en vanuit de beide besturen van Roobol en Noventa ook trots op de beide teams.Ze hebben het afgelopen jaar keihard gewerkt. Gewoon je werk doen en dan ook veel tijd vrij maken voor de “fusieperikelen.”. Natuurlijk waren er soms best wat zorgen, maar steeds weer hebben we ons kunnen richten op het positieve van de “fusie”. Is alles nu al klaar ? Nee, het één worden moet nog gestalte krijgen, maar we merken vooral op dat de kinderen van beide scholen het fijn vinden om naar één school te gaan en we zien ook dat onze leerlingen zich positief opstellen en er “een succes van willen maken “. Dat geeft ook energie . Nu samen verder bouwen aan een fijne school voor Augustinusga.

Krystferdivedaasje – reminder

Op 9 december vanaf 15.30 hopen we onze jaarlijkse Krystferdivedaasje te houden. We zijn dit jaar te gast op De Merlettes in Kootstertille. Zet ‘m in je agenda.

Wereldfoundation en Fiets voor een huis.

Sinds augustus 2013 organiseren we, met een groep Friese (begonnen in Surhuisterveen) actievelingen, verschillende acties om mensen in Bangladesh, op duurzame wijze, onderdak te bieden. In de grote delen van Bangladesh bouwen mensen huizen van natuurlijke materialen. Deze huizen worden jaarlijks door de vaak heftige weersinvloeden en overstromingen vernietigd. Door gezinnen daar te voorzien van een microhypotheek van rond de duizend euro en ze te helpen bij het bouwen van een stenen huis hebben ze een duurzaam onderdak en kunnen ze blijvend verder bouwen aan hun toekomst. De gezinnen betalen de microhypotheken in kleine bedragen terug en van deze bedragen worden weer nieuwe microhypotheken verstrekt. De Nederlandse stichting Wereldfoundation begeleidt, in samenwerking met Woord en daad, de verstrekking van de microhypotheken en begeleidt de bouw van de huizen ter plekke. Directie en bestuursleden van deze betrokken organisaties werken gegarandeerd op vrijwillige basis. Op uitnodiging van de organisatie ga ik met een aantal mensen uit onze groep (op eigen kosten!) in de meivakantie naar Bangladesh om daar (fietsend van project naar project) ook te kunnen zien wat het effect is van de microhypotheken en de bouw van de stenen huizen. Voorwaarde voor de reis is dat we minimaal per persoon een microhypotheek voor een huis (1000 euro) meenemen! Ik wil daarom de steun vragen van mijn Noventa collega’s. Misschien zoekt jullie school nog een doel voor het zendingsgeld of staat er nog een "goede doelen actie" in de planning. Het zou fantastisch zijn het ingezamelde geld te schenken aan deze organisatie. Samen zouden we een aantal gezinnen kunnen voorzien van een duurzame woning en een basis voor een goede toekomst. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Fiets voor een huis: http://www.fietsvooreenhuis.nl Hennie Cnossen leerkracht Bernebrêge.

Nieuwsbrief Juni 2015

Ga er voor !!!!!!!

In de Bijbel kom je het woord ga regelmatig tegen. Mozes moest gaan, Ruth moest gaan, Jozua moest gaan ( en misschien wel met lood in zijn schoenen) om maar wat voorbeelden te noemen. Vaak staat er in de teksten en God zei: “ Ga ”. Een woord in de gebiedende wijs en soms komt die gebiedende wijs niet zo prettig over. Toch kan je er ook een aanmoediging in horen en dan wordt het heel anders! Dan klinkt het heel anders en kun je eigenlijk horen: Ga ervoor! We krijgen binnenkort de zomervakantie; uitrusten , genieten, iets anders doen , actief , luieren en meer . Geniet er van en ga ervoor ! En na de vakantie hopen we jullie allemaal weer te ontmoeten voor een nieuw schooljaar en dan is het na een fijne “uitrustperiode” helemaal weer : Ga ervoor !!!! Allemaal een fijne vakantie … Harrie Steenstra

Fusie tussen OBS De Maskelyn en CBS De Saad

Op het moment van schrijven zijn we in de afrondende fase van het fusietraject in Augustinus. De ouders in Augustinusga van de beide scholen hebben in overgrote meerderheid ingestemd met de fusie en ook de beide medezeggenschapsraden hebben ingestemd met de fusieplannen,alsmede de bestuurlijke instanties van Roobol en Noventa. Het wachten is nu nog op de instemming van de beide GMR-en. In augustus 2015 hopen we dan te starten met een samenwerkingsschool in Augustinusga. De school zal de werknaam ( in de eerste periode) SWS De MASSA Stynsgea. De school komt onder het bestuur van Noventa en de huidige directeur van CBS De Saad; Cor van Toorn zal de directeur worden van deze nieuwe school. De school zal starten met ongeveer 122 kinderen verdeeld over 5 groepen. De school zal de eerste tijd gebruik maken van de beide locaties van de huidige school. De collega’s van De Maskelyn en die van De Saad zullen ook na de vakantie bijna allemaal werkzaam zijn op deze school


Uitwisselen

Tijdens mijn bezoeken op de scholen zie of hoor ik regelmatig hele leuke dingen. Ik nodig de collega, dan vaak uit om even daarover wat te schrijven in de nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief twee bijdragen van Nynke en Petra. Heb je ook wat “moois of leuks” laat het ons weten. Bij Nynke zag ik leerlingen die genoten van een spel waarbij ze veel leerden. Petra vertelde zelf enthousiast over de effecten van haar hulpmiddel bij het leren van de tafels. Wie volgt ????

Het eilandspel

Het is dinsdagmiddag, op de tafel ligt een spelbord, een dobbelsteen en een bakje om in te gooien. Ik roep twee kinderen voor de ‘kleine kring’ bij mij. Dan hoor ik het meisje al roepen: “Yes juf, het eilandspel!”. Het eilandspel is een variatie op ganzenbord. Dit spel zit in de spellendoos die bij de methode Kleuterplein hoort. Als de kinderen eenmaal aan tafel zitten, valt het ze op dat er wel een heel gekke dobbelsteen in het bakje ligt, eentje met stickers erop. Deze twee kinderen vinden het lastig om de getalsymbolen boven de 6 te herkennen en maken dan steeds gebruik van de getallenlijn om achter het juiste getalsymbool te komen. Dit wil ik graag doorbreken en daarom heb ik een dobbelsteen gemaakt met de getallen 7 t/m 12 erop. De twee kleuters zijn fanatiek aan het dobbelen en willen allebei heel graag winnen. De 10 en de 12 herkennen ze ineens heel goed, omdat ze nu weten dat ze dan heel veel stapjes vooruit mogen doen. Ook zijn ze druk aan het overleggen hoe de andere getallen ook alweer ‘heten’ en dan hoor ik het jongetje ineens zeggen, “Juf, ik gean winnen, mar wy dogge aanst noch in spultsje dan kin it noch 1-1 wurde, krekt sa as mei fuotbal.” Nynke Sytsma, leerkacht groep 2b, de Wynroas

Tafels leren met de tiktechniek

Naar aanleiding van het boek ‘krachtig leren denken’ probeer ik op een andere manier tegemoet te komen aan verschillen tussen leerlingen. Een aantal kinderen is visueel ingesteld in het denken en vindt het lastig om op een talige manier benaderd te worden. Het automatiseren kan bij deze kinderen een probleem vormen. Een handig hulpmiddel bij het aanleren van de tafels bij kinderen die meer in beelden denken is de tiktechniek. Dit gaat als volgt:
• Teken de omtrek van je handen op een stuk papier. Schrijf dan alle tafelsommen van de te leren tafel op de vingers. Zet de antwoorden boven je vingers. Als je de tafel van 6 doet, komt er dus bij iedere vinger 6 bij.
• Leg je handen op de getekende handen. Dan ga je oefenen. Je mag afkijken! Tik met de linker pink op tafel: 1 x 6 = 6 (dus 5 tikken). Dan met je linker ringvinger en zo verder. Dan andersom, dus beginnen met je rechterpink: 10 x 6 = 60.
• Als dit goed gaat, kun je je handen iets naar boven schuiven, zodat je de antwoorden kan bedekken. Dan de oefening herhalen.
Ervaring uit de praktijk:
De tiktechniek heeft mij heel veel geholpen. Ik heb in 2 dagen 2 tafels gehaald en dat had ik nog nooit meegemaakt.
Dus het heeft mij heel veel geholpen en daar ben ik echt heel blij mee.
Laura Zuidema gr. 4 CBS de Hoekstien
Met vriendelijke groet, Petra Dijck-Postma CBS de Hoekstien

 

Nieuwsbrief April 2015

Nieuwe directeur voor CBS De Claerkamp en de Joh.Looijenga School

Enige weken geleden zijn we gestart met de procedure voor een nieuwe directeur voor de beide scholen. De beide interim-directeuren nemen als het loopt zoals we gepland hebben voor de zomervakantie afscheid. We hebben de beide vacatures in eerste instantie intern aangeboden. De beide benoemings advies commisssies hebben de gesprekken gevoerd en de enige kandidaat heeft een dagdeel meegelopen op beide scholen. Naar aanleiding hiervan is het besluit genomen dat Hesder Hoekstra (sinds 30 maart ook de directeur van CBS De Hoekstien in Surhuisterveen) per 01-08-2015 directeur wordt op de JLS in Surhuizum. Voor De Claercamp betekent dit dat we op zoek gaan naar een kandidaat “van buiten Noventa“.

Samenwerking Noventa en PCBO Tytsjerksteradiel

Samen met onze partner zijn we op zoek naar een competentie instrument voor leerkrachten. Hiervoor is een werkgroep vanuit de beide organisaties samengesteld bestaande uit twee directeuren van Noventa, twee directeuren van PCBO Tytsjerksteradiel, de beleidsmedewerker onderwijs Adelien Burema van PCBO Tytsjerksteradiel en de algemeen directeur van Noventa. Op dit moment zijn er 19 verschillende meetinstrumenten die goed leerkrachtgedrag meten/in kaart brengen. De commissie heeft vanuit deze 19 instrumenten 5 geselecteerd en op 7 april gaan de uitgevers van deze 5 instrumenten ons nader voorlichten. Op basis van deze voorlichting hopen we tot een definitieve keuze te komen. We hebben een afvaardiging van de GMR gevraagd om ons op 7 april te ondersteunen.

Onderzoek naar een fusie tussen OBS De Maskelyn en CBS De Saad

Het onderzoek naar de fusie vordert gestaag. Er wordt heel hard gewerkt en dat bij de “gewone” werkzaamheden, die ook doorgaan (en dat is helemaal niet zo gewoon). Eind april moet bekend zijn of we zover zijn en dat we door kunnen gaan of dat we het wellicht niet moeten doen of wellicht nog een jaar moeten uitstellen. Als we die beslissingen hebben genomen dan kunnen we de officiële instemming vragen van GMR/MR en Ledenraad van Noventa. Ook bij Roobol moet een dergelijke traject plaats vinden. De gedachten en de bevindingen tot nu toe zijn overwegend positief en we hopen daadwerkelijk dat we op 1 augustus 2015 kunnen starten met de samenwerkingsschool. Daarna start het daadwerkelijke proces van “éénwording“ want daar mag je best een paar jaar voor uit trekken leert de ervaring of zoals de metafoor zo mooi zegt: “Building the bridge, while we are working on en walking over the bridge".

Het complimentenballetje

In de klas van PCBS De Claercamp groep 7-8 bevindt zich het complimentenballetje. Dit complimentenballetje zorgt ervoor dat de leerlingen zich fijner in de klas voelen omdat ze complimenten krijgen. Het werkt zo: onze juf zegt dat de complimenten over het werken, sociale dingen enzovoort moeten gaan. Vaak zegt ze dat het complimentenballetje van jongen naar meisje moet gaan en andersom. Als je het balletje in je la hebt gevonden (die de juf of de klassendienst meestal verstopt) moet je die binnen een uur doorgeven aan een andere leerling met een compliment. Je mag niet hetzelfde compliment geven aan een ander die je zelf hebt gekregen. Aan het einde van de dag gaan we raden wie het complimentenballetje heeft. Hij/zij verteld van wie diegene het complimentenballetje heeft gekregen en verteld daarbij wat voor compliment hij/zij heeft gekregen. Wij hebben verschillende complimentenballetjes met de kleuren: blauw, rood en geel. Ze hebben allemaal een smiley.
Met vriendelijke groeten: Rianne Zuidersma leerling groep 7-8 De Claercamp.